Åbenti dag: 11:00 – 17:00
Arrangement

KLASSISK KONCERT: Ny Klavermusik v. Marie-Luise Bodendorff og Mikkel Torup

Musik | Klassisk
16/03/2024 | 14:00 - 15:30
Billetter
Alm. billet inkl. entré til museet
225 DKK
Klubbillet
175 DKK
Sted
Sorø Kunstmuseum
4180 Sorø

Lørdag den 16. marts inviterer Sorø Kunstmuseum til en klassisk musikoplevelse med de to anerkendte pianister Marie-Luise Bodendorff og Mikkel Torup. I et tæt samarbejde har musikere og komponister sammensat et program med en blanding af helt nyskrevne kompositioner og ældre værker.
De tre uropførelser vil overraske publikum med skæve og rå musikalske ideer, og med anderledes måder at bruge det gamle instrument. Værkerne af blandt andre Debussy og Dvorak giver en velkendt base at forankre den musikalske oplevelse i.

Program: 
Kl. 14-ca. 15.30: Koncert med pause halvvejs
Værker:

Dance I for solo klaver (2022). Casper Hernández Cordes
F. Poulenc Sonata for 4 hands. (7 min)
Turmoil dance for firhændigt klaver (2023) Simon Christensen
C. Debussy: Petit Suite for 4-hands (13 min)
TOCCATA for firhændigt klaver (2023) Jesper Holmen
G.Faure: Dolly Suite (10 min)
Dance II for solo klaver (2023) Casper Hernández Cordes.
A.Dvorak: Slavonic Dance op 72/2 (5 min)

Billetter:
Alm. billet inkl. entré til museet: 225 kr. 
Klubbillet: 175 kr.
Om komponisterne:De tre komponister, Simon Christensen, Jesper Holmen og Casper Hernández Cordes, er alle uddannet fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København.
Om musikerne:
Marie-Luise Bodendorff er født i Augsburg (Tyskland) i 1983. Hun modtog sin første klaverundervisning i en alder af fem. Hendes helt usædvanlige talent medførte en tidlig optagelse på Hochschule für Musik i Karlsruhe i en alder af 10. Hun blev senere fuldtidsstuderende hos Prof. Olga Rissin-Morenova. Som seksårig begyndte Marie-Luise at spille koncerter. Hendes første offentlige optræden var med Südwestdeustsches Kammerorchester Pforzheim i 1989. Senere uddannet fra Solistklassen på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium hos den svenske pianist og komponist, Prof. Niklas Sivelöv. I juni 2014 tog Marie-Luise Bodendorff diplom som solist og debuterede officielt i Tivolis Koncertsal. 
Marie-Luise Bodendorff er nu bosat i København og har siden september 2016 undervist som timelærer i klaver og kammermusik på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Derudover er hun docent ved Hochschule für Musik Karlsruhe i Tyskland.
 
2021 blev den første Vol. af F. Kuhlaus samlede klaverværker hos pladeselskabet DaCapo udgivet og fik fremragende  anmeldelser.
Mikkel Torup er født i Odense og fik sin første klaverundervisning på Odense Musikskole og MGK. Derefter studerede han på Musikhochschule Münster i Tyskland og på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København. Mikkel har siden 2020 studeret i Solistklassen hos Søren Rastogi og Martin Lysholm Jepsen på Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus. Mikkel har spillet koncerter i ind og udland og optrådt som solist med kammerorkester i "International Piano Forum" Bieszczady bez granic" i Polen og spillet koncerter ved Vrsac International Chamber Music Festival og i "Piano City" i Novi Sad i Serbien. Mikkel er siden 2021 en del af Copenhagen Piano Soloists, som er en festival- og koncertplatform for pianister med base i Danmark.
 
 
Om værkerne:
 
Dance I og Dance II for solo klaver af Casper Hernández Cordes
Casper Hernández Cordes' værk falder i to dele, 'Dance I' og 'Dance II'. Begge bygger på improvisationer, der benytter de gamle komponisters fødselsdatoer som tonalt materiale, udført som en form for rituel dans med klaveret. 'Dance I' er en improvisation som er noteret med traditionel nodeskrift. Pianistens rolle er at gå i dialog med improvisationens oprindelige forløb, og give det sin egen fortolkning. 'Dance II' er en improvisation, som er nedskrevet i form af nogle melodiske og harmoniske 'klodser', suppleret med anvisninger på, hvordan disse kan kombineres. Her er pianistens rolle at gå i dialog med improvisationen, ikke som den forløb gennem komponistens fingre, men hvor det er improvisationens grammatik, så at sige, som er afsættet. På den måde står de to værkdele i forhold til hinanden som historiefortælling står til spil, fænotype til genotype, og pragmatik til syntaks.
Turmoil dance for firhændigt klaver af Simon Christensen
Turmoil dance for firhændigt klaver, komponeret i 2023. Varighed: 9:30
Værket har en stærk rytmisk profil, med fokus på enkelte strenge der har metalringe hængende rundt om sig. Disse “støjende” strenge giver værket en klang der måske får en til at tænke på Gamalan musik fra østen og de er med til at forstærke værkets underliggende rituelle karakter. Musikken er insisterende og bevæger sig gradvist langsommere hen imod et forenklet udtryk….
TOCCATA for firhændigt klaver af Jesper Holmen
Toccata betyder egentlig bare et stykke musik hvor der bliver rørt (toccare) ved instrumentet, men dækker som regel over et virtuost og energisk værk. Jeg skrev værket særligt til denne koncert, og det er mit første værk for firehændigt klaver. Musikken er energisk og voldsom og udnytter de udvidede muligheder for at spille mangestemmige akkorder, som to pianister åbner for. Nogle af værkets akkorder benytter næsten halvdelen af klaverets tangenter samtidig.
 
Koncerten er støttet af Koda