I en døråbning står to par træsko – et par store træsko uden for dørtrinnet og et par små indenfor. Rummene er mennesketomme, og der foregår ret beset ingenting. Alligevel sker der en masse for øjet, og samspillet mellem farver, rum og lys er intenst, intimt og stemningsmættet.
Rum og farver
Billedets rumlige konstruktion gengiver et forløb af rum i grøn, lyserød og gul, adskilt af blå og grå dørkarme. Den enkle opbygning gør, at billedet samtidig bliver næsten abstrakt. Det bliver en komposition af firkantede farvefelter og rammer inden for rammen. Det, der forankrer os i et genkendeligt rum, er træskoene. De er samtidig et spor efter mennesker og handling. De fortæller, at nogen bor her, at de måske holder pause eller tager en lur, mens solen er varmest midt på dagen. Det er tydeligt at lyset brager ind i det solgule rum – måske et bryggers eller entre – og flimrer i luften og giver genskin i dørens maling.
En lokal Skagensmaler
Anna Ancher er en af de helt centrale skikkelser i dansk kunst. Sammen med sin mand, Michael Ancher, tilhørte hun kredsen af kunstnere, som i 1800-tallet slutning dannede kunstnerkolonien Skagensmalerne. Mens de øvrige malere kom udefra, var Anna Ancher født og opvokset i Skagen.
Tærskelmotiv
I modsætning til de mandlige skagensmalere, der oftest malede udendørs, valgte Anne Ancher det intime og nære. I Middagsstunden befinder vi os indenfor, og som i mange andre af hendes værker arbejder hun med tærskelmotivet, som har rødder i guldalderens biedermeier. Det kunne være et åbenstående vindue eller en dør.
En moderne maler
Maleriet emmer af lys, intimitet og stilhed. Hvor Michael Ancher og PS Krøyers skildringer kan virke opstillede og idealiserende med et levn fra Vermehrens, Exners og Dalsgaards nationalromantisk, ja så opleves Anna Ancher skildringer følsomme og oprigtige. Ikke mindst fordi, hendes evne til at indfange af lyset, overbeviser om, at dette øjeblik findes og lever. Anchers koloristiske sans gør hende den mest moderne og avancerede af Skagensmalerne, der for alvor skaber en diskret dansk impressionisme i Skagen.
Historien om de farvestrålende træsko
I Middagsstunden er malet på en gård i Jerup, hvor familiens lille søn var meget optaget af Anna Ancher malerkasse. Kunstneren fortalte ham, at hvis han lod være med at pille, ville hun male hans træsko. Stor var drengens skuffelse, da det gik op for ham, hun ikke ville male med flotte farver på hans træsko, men blot gengive dem som ganske almindelige træsko i maleriet.