Små englebasser med gyldne krøller og skaldede, korpulerende smådjævle trækker et forhæng til side og lader os kigge ind i et køkken, hvor en uhyggelig scene udspiller sig. En monstrøs, dyrisk udseende moder, kun iført forklæde, er i færd med at kvæle sit barn ved køkkenvasken.
Bizar Barok
Maleriets realistiske, dagligdags detaljer som opvasken under den løbende vandhane, den åbne skraldespand og gasmåleren i baggrunden står i grel kontrast til de groteske elementer som moderen og de flyvende engle. Både denne blanding af realisme og mytologiske inspirerede motiver og detaljen med det tilbagetrukne forhæng er stilelementer, Michael Kvium har hentet fra 1600- og 1700-tallets manierisme og barok. I en fordrejet form er de blevet karakteristiske elementer i hans formverden.
Kritik af det afstumpede menneske
Kviums værker kredser om menneskets eksistentielle grundvilkår. I hans dystre, absurde, men også humoristiske udlægning af menneskelivet fremviser han moralsk og følelsesmæssig afstumpethed, afsporet seksualitet, kollektiv blindhed, eksistentiel ensomhed og en selvdestruktiv ødelæggelse af omverden. Disse tematikker er også centrale i En køkkenscene, hvor godt og ondt i mennesket udspilles som en kamp mellem de lysende engle, der chokerede forsøger at råbe moderen op, og de onde engle, som griner og nyder sceneriet. De gode og onde engle kan også henlede tankerne på klassiske teaters opdeling mellem tragedien og komedien.
Væmmelse og fascination i 80´erne
Michael Kvium var blandt de unge kunstnere, der skabte et nybrud i det danske maleri i 1980’erne. Men i modsætning til mange af de andre ’unge vilde’ var Kvium ikke nogen ekspressiv maler, men dyrkede den groteske barok. Som kunstner står han som en udenforstående iagttager, der skildrer fortrængte sider af vores virkelighed. Med hans udpenslede civilisationskritik overskrider han skønhedsidealer og moralske normer, så han kan tage tabubelagte emner op uden at blive moraliserende. Måske derfor vækker hans billeder både væmmelse og fascination også i dag.
Grød
En køkkenscene blev brugt som forlæg for filmen Grød, som Kvium instruerede for performancegruppen Værkstedet Værst. I den 10 min. lange film, med undertitlen Grum og grotesk situationsrapport fra en almindelig dansk families hverdag, opruller Kvium et uhyggeligt handlingsforløb, hvor familiens datter stranguleres i køkkenet, hvorefter moderen hænger sig. Familiefaderen, som spilles af kunstneren Christian Lemmerz, ignorerer de dramatiske hændelser. Han sidder i stuen og ser tv, indtil kortfilmen slutter i en grotesk scene, hvor han har samleje med en lolita-dukke.