Lukket nu – vi åbner igen torsdag klokken 11:00
Læring

Læring

Undervisningsforløb med kunst og kunstneriske arbejdsprocesser i fokus

Efterår 2016: Detalje og helhed

Kunstner: Astrid Randrup

Hvad sker der, når en detalje genskabes i nye materialer? Hvilken betydning har detaljen for helheden? 

Kunstnerworkshop

Astrid Randrup har en sanselig tilgang til kunsten og inspireres af andre kunstværkers detaljer, materialer og æstetiske sammenhænge. I workshoppen udvalgte eleverne detaljer fra museets værker og omsatte dem til nye materialer, nye udtryk, nye helheder. Eleverne fik deres ”detaljer” og ”værker” med hjem.

Metode på tværs af fag

Eleverne vil i det samlede forløb forstå den kreative proces i udvælgelse og undersøgelse af detaljer og helhed. Ud fra samarbejdet med kunstneren får de en metode og en kunstnerisk arbejdsproces, der kan udfoldes på tværs af fag.

Materiale

Lærervejledning til forløbet “Detalje og helhed”

Forår 2017: Sæt spor!

Kunstner: Mette Vangsgaard

I foråret 2017 handlede KUNSTkammerater om kunstens ”spor”. Men hvad vil det sige, at kunsten sætter spor?

Kunstnerworkshop: Sæt spor!

Kunstværker er en slags ”spor” efter den tid de er lavet i, men indeholder også konkrete spor efter særlige teknikker og arbejdsprocesser. Med udgangspunkt i udvalgte værker satte billedkunstner Mette Vangsgaard fokus på, hvordan kunstværker bliver til. I værkstedet blev eleverne introduceret for tryk-teknikker (højtryk og monotypi). Ud fra samarbejdet med kunstneren fik eleverne kendskab til metoder og kunstneriske arbejdsprocesser, der styrker deres evne til at udtrykke sig visuelt.

Vi sætter alle spor

Undervisningsmaterialet kan anvendes tværfagligt og udfolder perspektiver på det ”at sætte spor” med forslag til konkrete øvelser, som man kan arbejde med på skolen før og efter besøget. Spor kan have forskellig karakter fx. fodspor, slitage, billeder eller minder. I kunsten omhandler sporene bl.a. kunstnerens valg af medie, materiale og teknik. Når vi udtrykker os visuelt i kunst, skal der tages nogle valg, der afgør, hvordan udtrykket og udsagnet bliver. Eleverne prøver således også kræfter med, hvilket aftryk de sætter og ønsker at sætte.

Materiale

Lærervejledning til forløbet “Sæt spor!”

Efterår 2017: Dæk op til dialog! 

Kunstner: Rune Fjord

Workshoppen

Hvordan ser ondskabens bord ud? Eller himmelbordet? Skal der dækkes op til konflikt, glæde eller ballade? Kan man ’oversætte’ følelser til abstrakte former og dække op gennem forskellige materialer?

Vi arbejdede med form, materialer og installation. Bordet som en form for tableau. Eleverne arbejdede med forskellige opdækninger. Materialerne var alt fra porcelæn til ler, tekstil, voks og farver i overflod.

Brug forløbet tværfagligt

En workshop foregår i samspil med museernes samlinger. Rune Fjord sætter fokus på, hvordan et kunstværk bliver til, kan kommunikere og skabe dialog. Eleverne får kendskab til kunstneriske processer, der styrker evnen til at kunne udtrykke sig.

Brug forløbet tværfagligt med kunst som afsæt for materialelære, rumlig forståelse og kommunikation.

Materiale

Lærervejleding til forløbet: “Dæk op til dialog!”