Museet har publiceret en række inspirationsmaterialer med fokus på temaer, metoder og greb til at inddrage kunst i undervisningen både på skolen og museet. Vi tilbyder også vores undervisningsforløb som samlede skolepakker, hvor skolen betaler for flere forløb til flere klassetrin på én gang. Her er der ligeledes mulighed for at arrangere længerevarende forløb som planlægges, gennemføres og evalueres mellem skole og museum. Kontakt museet for at høre nærmere.
Inge Ellegaard. Billeddomino
Om forløbet:
Inge Ellegaard arbejder ikke traditionelt med forgrund, mellemgrund og baggrund, men lader ofte realistiske motiver svæve ovenpå en mønstret baggrund, så billederne fremstår flade. Værkerne kan give eleverne en god forståelse af forskellene mellem det abstrakte og det realistiske billedsprog. Eleverne introduceres til Inge Ellegaards kunst og lægger op til en diskussion om kunstneriske processer, strategier og historisk baggrund. Forløbet er baseret på en aktiv og inddragende dialog med eleverne, og der inddrages en kreativ øvelse undervejs. Samtidig har forløbet motivet som en gennemgående tråd med udgangspunkt i Ellegaards værker.
OBS. Forløbet kan bookes i perioden 6.09.2024-23.02.2025 og tilpasses aldersgruppen.
Læringsmål:
At styrke viden om og forståelse for kunstfeltets mangfoldighed herunder kunstnerrollen og kunstens materialer og motiver; at eleverne kan diskutere, reflektere over og vurdere billedkunst som udtryksform ud fra umiddelbare oplevelser og ud fra en analytisk forståelse.
Om udstillingen:
Maleren Inge Ellegaard (1953-2010) tilhørte 1980’ernes ’Unge Vilde’ kunstnere, og hendes maleri var på mange måder netop vildt - både hvad angår farver, penselføring og sammensætning af motiver, men det er samtidig præget af systematik, struktur og gentagelse. Ellegaard arbejdede ofte i serier med enkle motiver såsom blomster, bier, hænder, tern og flyvemaskiner. Og tit blander motiverne fra én serie sig med de andre – bier sværmer ind over blomsterne, blomsterne invaderes af tern, og frem fra ternene flyver flyvemaskiner. Billederne bliver en slags billeddomino, hvor de forskellige seriers motiver kan sættes sammen på kryds og tværs.
De små kunstdetektiver
Om forløbet:
Centreret omkring en legende og sansende tilgang til kunst. Vi bruger fortællingen som ramme og lader børnene opleve museet som små kunstdetektiver, der undersøger værkerne gennem leg og ved brug af deres sanser. Undervejs laver eleverne øvelser, hvor vi skaber rum for børnenes egen fantasi.
Læringsmål:
Stimulere en legende, nysgerrig og undersøgende tilgang til at opleve kunst og gå på museum; spejle og styrke børnenes narrative kompetencer; understøtte de pædagogiske læreplaners og børnehaveklassens fokus på barnets alsidige udvikling, sprog og det praktisk/musiske.
At sanse naturen langsomt
Om forløbet:
Vi undersøger hvordan kunsten gennem forskellige tider arbejder med naturen. Hvad betyder naturen? Hvordan påvirker den vores liv og følelser? Hvordan kommer det til udtryk gennem kunsten? Gennem en sanselig tilgang med konkrete øvelser undersøger vi værker, som arbejder med grænsen mellem det ekstreme og det rolige, det skræmmende og det dragende, det kunstige og det naturlige.
Læringsmål:
Stimulere en nysgerrig og undersøgende tilgang til at opleve kunst og gå på museum; styrke viden om og forståelse for kunstfeltets mangfoldighed herunder kunstens materialer; understøtte elevernes evne til at samtale om visuelle udtryk; stimulere deres fantasi og lyst til at udtrykke sig kreativt.
Identitet: Du og jeg
Formål:
Gennem udvalgte kunstværker – på tværs af tid, genre og medier – undersøger vi hvordan identitet er blevet afspejlet i kunsten, og hvad den fortæller om vores historie og samfund. Undervejs i forløbet laver eleverne øvelser mhp. refleksioner omkring egen og andres identitet. I det længere forløb arbejder eleverne mere praktisk og i dybden med selvportrætter.
Læringsmål:
Udfordre og udvide elevernes billedbegreb; understøtte og perspektivere undervisningen i visuel kommunikation; stimulere elevernes visuelle og sociale opmærksomhed; styrke elevernes evne til at anvende visuelle udtryksformer.
På sporet af kunsten
Om forløbet:
Med afsæt i museets samling dykker vi ned i centrale retninger og begreber fra de sidste 350 års kunsthistorie. I fællesskab undersøger vi forskelle i temaer, medier og udtryksformer på tværs af tid. I det længere forløb arbejder eleverne i dybden med deres egen kreativitet gennem kunstneriske arbejdsprocesser.
Romantikken, Guldalderen og det Moderne Gennembrud:
Forløbet kan også vælges kun med fokus på de tre perioder. Særligt oplagt som eksamensforberedende undervisning til udskolingen.
Læringsmål:
Kendskab til kunsthistorien og dens brug af forskellige medier og udtryksformer; kendskab til det omgivende samfund; indblik i at kunstværker kan indgå som tværfaglig belysning af temaer; styrke elevernes kompetencer til at udtrykke sig visuelt.
Kunsten som social agent
Om forløbet:
Kunsten har potentiale til at optræde som ”social agent”, dvs. gribe ind i og skabe forandring i samfundet. I forløbet fokuserer vi på, hvordan kunsten gennem tiden har kæmpet for forskellige sager, gjort opmærksom på kriser og sat problemer under debat. Forløbet har det ”opbyggelige og nedbrydelige” som en gennemgående tråd, hvor eleverne i et evt. værkstedsbesøg selv arbejder kreativt med at udtrykke en sag og et budskab visuelt.
Læringsmål:
At kunne analysere kunstværkers form og indhold samt opnå viden om kunst, der kommunikerer et budskab. Viden om udtryksformer og virkemidler i kunst. Færdigheder inden for billedfremstilling og planlægning af en kreativ proces.
Samtidskunst
Om forløbet:
Samtidskunsten er skabt i, forholder sig til og går i dialog med vores samtid. I forløbet fokuserer vi på samtidskunstens mange udtryksformer: video, lyd, fotografi, installation o.a. Vi undersøger, hvordan nye betydninger opstår, når kunsten inddrager nye medier og materialer, og hvordan dette bryder med tidligere tiders kunstformer og opfattelse af kunst. Med dette afsæt arbejder eleverne kreativt evt. i et værkstedsbesøg med at omsætte et ældre værk fra samlingen til en ny udtryksform.
Læringsmål:
At lære om samtidskunstens udtryk og funktion i samfundet. At opnå viden om samtidskunstens forskellige medier og materialer samt disses betydninger og udtryksmuligheder. Evne til at udtrykke sig kreativt gennem nye medier og forskellige materialer.