Åbenti dag: 11:00 – 17:00
Læring

Grundskoler

Museet har publiceret en række inspirationsmaterialer med fokus på temaer, metoder og greb til at inddrage kunst i undervisningen både på skolen og museet. Vi tilbyder også vores undervisningsforløb som samlede skolepakker, hvor skolen betaler for flere forløb til flere klassetrin på én gang. Her er der ligeledes mulighed for at arrangere længerevarende forløb som planlægges, gennemføres og evalueres mellem skole og museum. Kontakt museet for at høre nærmere.

De små kunstdetektiver

Historiefortælling
Målgruppe
0.-3. klasse
Varighed
1 time
Pris
350 kr.
Materiale

Om forløbet:
Centreret omkring en legende og sansende tilgang til kunst. Vi bruger fortællingen som ramme og lader børnene opleve museet som små kunstdetektiver, der undersøger værkerne gennem leg og ved brug af deres sanser. Undervejs laver eleverne øvelser, hvor vi skaber rum for børnenes egen fantasi.

Læringsmål:
Stimulere en legende, nysgerrig og undersøgende tilgang til at opleve kunst og gå på museum; spejle og styrke børnenes narrative kompetencer; understøtte de pædagogiske læreplaners og børnehaveklassens fokus på barnets alsidige udvikling, sprog og det praktisk/musiske.

At sanse naturen langsomt

Natur, landskab og materialer
Målgruppe
1.-3. klasse
Varighed
1 time / 2 timer m. værksted
Pris
350 kr. / 800 kr.
Materiale

Om forløbet:
Vi undersøger hvordan kunsten gennem forskellige tider arbejder med naturen. Hvad betyder naturen? Hvordan påvirker den vores liv og følelser? Hvordan kommer det til udtryk gennem kunsten? Gennem en sanselig tilgang med konkrete øvelser undersøger vi værker, som arbejder med grænsen mellem det ekstreme og det rolige, det skræmmende og det dragende, det kunstige og det naturlige.

Læringsmål:
Stimulere en nysgerrig og undersøgende tilgang til at opleve kunst og gå på museum; styrke viden om og forståelse for kunstfeltets mangfoldighed herunder kunstens materialer; understøtte elevernes evne til at samtale om visuelle udtryk; stimulere deres fantasi og lyst til at udtrykke sig kreativt.

Harald Giersing - Modernismens Fortællinger (14. Oktober 2022 - 5. Februar 2023)

Harald Giersing og iscenesættelse
Målgruppe
4.-6. klasse
Varighed
1 time / 2 timer m. værksted
Pris
350 kr. / 800 kr.
Materiale

Udstillingen Harald Giersing - Modernismens Fortællinger (14 oktober 2022 - 5 februar 2023) vender blikket imod én af de mest centrale modernistiske skikkelser i dansk kunsthistorie. I et væld af værker omgives vi af atletiske kroppe fra teatrets scene, frodige landskaber med spor af industrialiseringen, energiske sportsudøvere, ansigtsløse portrætter, eftertænksomme kirkegårde og eksistentielle selvportrætter af en kunstner, der befandt sig i centrum af det hele.

Læringsmål:
At eleverne stifter bekendtskab med og bliver nysgerrige på Harald Giersings liv og kunst. Stimulere en nysgerrig og undersøgende tilgang til at opleve kunst og gå på museum; at styrke viden om og forståelse for kunstfeltets mangfoldighed herunder kunstnerrollen og kunstens materialer; at eleverne kan diskutere, reflektere over og vurdere billedkunst som udtryksform ud fra umiddelbare oplevelser og ud fra en analytisk forståelse. Forløbet giver eleverne blik for iscenesættelse som virkemiddel – både i portrætgenren men også i mødet med Giersings andre værker.

Identitet: Du og jeg

Portræt, visuel kommunikation
Målgruppe
4.-6. klasse
Varighed
1 time / 2 timer m. værksted
Pris
350 kr. / 800 kr.
Materiale

Formål:
Gennem udvalgte kunstværker – på tværs af tid, genre og medier – undersøger vi hvordan identitet er blevet afspejlet i kunsten, og hvad den fortæller om vores historie og samfund. Undervejs i forløbet laver eleverne øvelser mhp. refleksioner omkring egen og andres identitet. I det længere forløb arbejder eleverne mere praktisk og i dybden med selvportrætter.

Læringsmål:
Udfordre og udvide elevernes billedbegreb; understøtte og perspektivere undervisningen i visuel kommunikation; stimulere elevernes visuelle og sociale opmærksomhed; styrke elevernes evne til at anvende visuelle udtryksformer.

På sporet af kunsten

Kunsthistorie og kunstneriske arbejdsprocesser
Målgruppe
4.-10. klasse
Varighed
1 time / 2 timer m. værksted
Pris
350 kr. / 800 kr.
Materiale

Om forløbet:
Med afsæt i museets samling dykker vi ned i centrale retninger og begreber fra de sidste 350 års kunsthistorie. I fællesskab undersøger vi forskelle i temaer, medier og udtryksformer på tværs af tid. I det længere forløb arbejder eleverne i dybden med deres egen kreativitet gennem kunstneriske arbejdsprocesser.

Læringsmål:
Kendskab til kunsthistorien og dens brug af forskellige medier og udtryksformer; kendskab til det omgivende samfund; indblik i at kunstværker kan indgå som tværfaglig belysning af temaer; styrke elevernes kompetencer til at udtrykke sig visuelt.

Kunsten som social agent

Kunst og samfund
Målgruppe
7.-10. klasse
Varighed
1 time
Pris
350 kr.
Materiale

Om forløbet:
Kunsten har potentiale til at optræde som ”social agent”, dvs. gribe ind i og skabe forandring i samfundet. I forløbet fokuserer vi på, hvordan kunsten gennem tiden har kæmpet for forskellige sager, gjort opmærksom på kriser og sat problemer under debat. Forløbet har det ”opbyggelige og nedbrydelige” som en gennemgående tråd, hvor eleverne i et evt. værkstedsbesøg selv arbejder kreativt med at udtrykke en sag og et budskab visuelt.

Læringsmål:
At kunne analysere kunstværkers form og indhold samt opnå viden om kunst, der kommunikerer et budskab. Viden om udtryksformer og virkemidler i kunst. Færdigheder inden for billedfremstilling og planlægning af en kreativ proces.

Samtidskunst

Kunst og samfund
Målgruppe
7.-10. klasse
Varighed
1 time / 2 timer m. værksted
Pris
350 kr. / 800 kr.
Materiale

Om forløbet:
Samtidskunsten er skabt i, forholder sig til og går i dialog med vores samtid. I forløbet fokuserer vi på samtidskunstens mange udtryksformer: video, lyd, fotografi, installation o.a. Vi undersøger, hvordan nye betydninger opstår, når kunsten inddrager nye medier og materialer, og hvordan dette bryder med tidligere tiders kunstformer og opfattelse af kunst. Med dette afsæt arbejder eleverne kreativt evt. i et værkstedsbesøg med at omsætte et ældre værk fra samlingen til en ny udtryksform.

Læringsmål:
At lære om samtidskunstens udtryk og funktion i samfundet. At opnå viden om samtidskunstens forskellige medier og materialer samt disses betydninger og udtryksmuligheder. Evne til at udtrykke sig kreativt gennem nye medier og forskellige materialer.

Tilbage til rødderne

Kunst og natur
Målgruppe
7.-10. klasse
Varighed
1 time
Pris
350 kr.
Materiale
Undervisningsmateriale (VND.OPENXMLFORMATS-OFFICEDOCUMENT.PRESENTATIONML.PRESENTATION, 5,4 MB)

Med udstillingerne Naturen taler (2021) og Tilbage til Rødderne (2022) sætter Sorø Kunstmuseum fokus på naturen og mennesket gennem danske og udenlandske samtidskunstneres værker, der alle arbejder med naturen og menneskets forhold til naturen. I Naturen taler var det dyr og planters kommunikation der var i centrum, mens kunstnerne i Tilbage til rødderne undersøger menneskets forhold til den natur vi selv kommer fra, men samtidig står udenfor.

Læringsmål:
Undervisningsmaterialet skal inspirere til diskussioner og undersøgelser af menneskets forhold til naturen igennem de filosofiske betragtninger som kunstværkerne formidler. Emnet er tværfagligt og kan indgå i historie, dansk, filosofi, billedkunst og i de naturvidenskabelige fag.

I opbygningen af materialet er der lagt vægt på, at man kan udvælge dele af powerpointen og selv sammensætte et skræddersyet og afgrænset forløb indenfor ét fag eller evt. et tværfagligt forløb.

Undervisningsmaterialet kan bruges hele året eller inkludere et udstillingsbesøg i Tilbage til rødderne 20.05.2022 - 11.09.2022

Harald Giersing - Modernismens Fortællinger (14. Oktober 2022 - 5. Februar 2023)

Dansk modernisme
Målgruppe
7.-10. klasse
Varighed
1 time / 2 timer m. værksted
Pris
350 kr. / 800 Kr.
Materiale

Udstillingen Harald Giersing - Modernismens Fortællinger (14 oktober 2022 - 5 februar 2023) vender blikket imod én af de mest centrale modernistiske skikkelser i dansk kunsthistorie. I et væld af værker omgives vi af atletiske kroppe fra teatrets scene, frodige landskaber med spor af industrialiseringen, energiske sportsudøvere, ansigtsløse portrætter, eftertænksomme kirkegårde og eksistentielle selvportrætter af en kunstner, der befandt sig i centrum af det hele.

Læringsmål:
At eleverne stifter bekendtskab med og bliver nysgerrige på Harald Giersings liv og kunst. Stimulere en nysgerrig og undersøgende tilgang til at opleve kunst og gå på museum; styrke viden om det modernistiske gennembrud i Danmark omkring 1910-20; herunder kunstnerrollen og kunstens materialer; understøtte elevernes evne til at samtale om visuelle udtryk; stimulere deres fantasi og lyst til at udtrykke sig visuelt.