Lukket nu – Åbent i dag 11:00 - 17:00
Læring

Ungdomsuddannelser

Nål & Tråd – Håndarbejde i kunsten

Michael Ancher, Ung fiskerpige der strikker, 1887
Kunst med nål, tråd, garn og stof
Målgruppe
Ungdomsuddannelser
Varighed
1 time / 2 timer m. værksted
Pris
350 kr. / 800 kr.

Om forløbet:
Med udgangspunkt i udvalgte kunstværker arbejder vi med tekstilets historie og sanselige kvaliteter som værktøjer til at åbne op for fordybelse i de enkelte værker og perspektiveringer ud i den samlede udstilling og de temaer der bæres frem her. Eleverne arbejder med garn og vikleprøver som analytiske værktøjer i billedsamtalen. Med udgangspunkt i disse undersøgelser og ‘skitsearbejdet’ i udstillingen, skaber eleverne med forlæg i deres vikleprøver egne vævede værker i forløbet med værksted.
OBS. Forløbet kan bookes i perioden 14.03.2025-27.07.2025 og tilpasses aldersgruppen.

Læringsmål:
At styrke viden om og forståelse for kunstfeltets mangfoldighed og materialitet herunder særligt tekstilkunsten; at eleverne kan diskutere, reflektere over og vurdere billed- og tekstilkunst som udtryksform ud fra sanselige oplevelser og ud fra en analytisk forståelse.

Om udstillingen:
Forårets store særudstilling ‘Nål og Tråd – Håndarbejde i kunsten’ sætter fokus på de arbejdende hænder i dansk kunst fra 1700-tallet og frem til i dag, der på tværs af tid, sted og materialer arbejder i krydsfeltet mellem kunst, håndarbejde og kunsthåndværk.

Kunsthistorisk tour de force

Kunsthistorie, teori, metode, analyse
Målgruppe
Ungdomsuddannelser
Varighed
1 time / 2 timer m. værksted
Pris
350 kr. / 800 kr.
Materiale

Om forløbet:
I dette forløb arbejder vi med kunsthistorien fra 1700 tallet frem til i dag. Ved hjælp af små øvelser og nedslag i centrale kunstværker undersøger og diskuterer eleverne centrale perioder så som romantikken, guldalderen, det moderne m.fl. Eleverne får en introduktion til de forskellige perioder samt forskellige metoder og udtryksformer. I et værkstedsforløb arbejder eleverne videre med udvalgte kunstværker, de kreative processer og med et produkt i form af foto, lyd, installation, tekst m.m. Det er i dette forløb muligt at differentiere mellem billedkunst på niveau C og niveau B.

Læringsmål:
Eleverne får kendskab til kunsthistorien og dens brug af forskellige medier og udtryksformer. Forløbet styrker elevernes visuelle kompetencer, herunder deres evne til at håndtere, reflektere og bearbejde visuel kompleksitet samt kritisk stillingtagen til kunstneriske strategier og intentioner. Arbejdet med teori, metode og fortolkning giver eleverne et fagligt indblik i kunsten og dens historiske kontekst.

Samtidens udtryk

Kunsthistorie, teori, metode og analyse
Målgruppe
Ungdomsuddannelser
Varighed
1 time / 2 timer m. værksted
Pris
350 kr. / 800 kr.
Materiale

Om forløbet:
Vi har fokus på samtidskunstens mange udtryksformer såsom foto, installation, video, performance, lyd m.fl. Eleverne præsenteres for en række samtidskunstværker, der diskuterer etiske, kulturelle og samfundsmæssige spørgsmål samt giver nye perspektiver på den tid, vi lever i. Forløbet lægger op til en diskussion om kunstneriske processer, strategier og historisk baggrund. Forløbet er baseret på en aktiv og inddragende dialog med eleverne og egner sig til tværfaglige forløb med praktiske, debatorienterede øvelser om temaer som identitet, visuel kultur, nye medier mm. Undervisningen tilrettelægges, så den harmonerer med læreplaner i fag som dansk, billedkunst, historie, religion og mediefag. Det er muligt at differentiere mellem billedkunst på niveau C og B.

Læringsmål:
Eleverne får kendskab til kunsthistorien og dens brug af forskellige medier og udtryksformer. Forløbet styrker elevernes visuelle kompetencer, herunder deres evne til at håndtere, reflektere og bearbejde visuel kompleksitet samt kritisk stillingtagen til kunstneriske strategier og intentioner. Arbejdet med teori, metode og fortolkning giver eleverne et fagligt indblik i kunsten og dens historiske kontekst.