Åbenti dag: 11:00 – 17:00
Læring

Ungdomsuddannelser

Inge Ellegaard. Billeddomino

Motiv
Målgruppe
Ungdomsuddannelser
Varighed
1 time
Pris
350 kr.

Om forløbet:
Inge Ellegaard arbejder ikke traditionelt med forgrund, mellemgrund og baggrund, men lader ofte realistiske motiver svæve ovenpå en mønstret baggrund, så billederne fremstår flade. Værkerne kan give eleverne en god forståelse af forskellene mellem det abstrakte og det realistiske billedsprog. Eleverne introduceres til Inge Ellegaards kunst og lægger op til en diskussion om kunstneriske processer, strategier og historisk baggrund. Forløbet er baseret på en aktiv og inddragende dialog med eleverne, og der inddrages en kreativ øvelse undervejs. Samtidig har forløbet motivet som en gennemgående tråd med udgangspunkt i Ellegaards værker.
OBS. Forløbet kan bookes i perioden 6.09.2024-23.02.2025 og tilpasses aldersgruppen.

Læringsmål:
At styrke viden om og forståelse for kunstfeltets mangfoldighed herunder kunstnerrollen og kunstens materialer og motiver; at eleverne kan diskutere, reflektere over og vurdere billedkunst som udtryksform ud fra umiddelbare oplevelser og ud fra en analytisk forståelse.

Om udstillingen:
Maleren Inge Ellegaard (1953-2010) tilhørte 1980’ernes ’Unge Vilde’ kunstnere, og hendes maleri var på mange måder netop vildt - både hvad angår farver, penselføring og sammensætning af motiver, men det er samtidig præget af systematik, struktur og gentagelse. Ellegaard arbejdede ofte i serier med enkle motiver såsom blomster, bier, hænder, tern og flyvemaskiner. Og tit blander motiverne fra én serie sig med de andre – bier sværmer ind over blomsterne, blomsterne invaderes af tern, og frem fra ternene flyver flyvemaskiner. Billederne bliver en slags billeddomino, hvor de forskellige seriers motiver kan sættes sammen på kryds og tværs.

Kunsthistorisk tour de force

Kunsthistorie, teori, metode, analyse
Målgruppe
Ungdomsuddannelser
Varighed
1 time / 2 timer m. værksted
Pris
350 kr. / 800 kr.
Materiale

Om forløbet:
I dette forløb arbejder vi med kunsthistorien fra 1700 tallet frem til i dag. Ved hjælp af små øvelser og nedslag i centrale kunstværker undersøger og diskuterer eleverne centrale perioder så som romantikken, guldalderen, det moderne m.fl. Eleverne får en introduktion til de forskellige perioder samt forskellige metoder og udtryksformer. I et værkstedsforløb arbejder eleverne videre med udvalgte kunstværker, de kreative processer og med et produkt i form af foto, lyd, installation, tekst m.m. Det er i dette forløb muligt at differentiere mellem billedkunst på niveau C og niveau B.

Læringsmål:
Eleverne får kendskab til kunsthistorien og dens brug af forskellige medier og udtryksformer. Forløbet styrker elevernes visuelle kompetencer, herunder deres evne til at håndtere, reflektere og bearbejde visuel kompleksitet samt kritisk stillingtagen til kunstneriske strategier og intentioner. Arbejdet med teori, metode og fortolkning giver eleverne et fagligt indblik i kunsten og dens historiske kontekst.

Samtidens udtryk

Kunsthistorie, teori, metode og analyse
Målgruppe
Ungdomsuddannelser
Varighed
1 time / 2 timer m. værksted
Pris
350 kr. / 800 kr.
Materiale

Om forløbet:
Vi har fokus på samtidskunstens mange udtryksformer såsom foto, installation, video, performance, lyd m.fl. Eleverne præsenteres for en række samtidskunstværker, der diskuterer etiske, kulturelle og samfundsmæssige spørgsmål samt giver nye perspektiver på den tid, vi lever i. Forløbet lægger op til en diskussion om kunstneriske processer, strategier og historisk baggrund. Forløbet er baseret på en aktiv og inddragende dialog med eleverne og egner sig til tværfaglige forløb med praktiske, debatorienterede øvelser om temaer som identitet, visuel kultur, nye medier mm. Undervisningen tilrettelægges, så den harmonerer med læreplaner i fag som dansk, billedkunst, historie, religion og mediefag. Det er muligt at differentiere mellem billedkunst på niveau C og B.

Læringsmål:
Eleverne får kendskab til kunsthistorien og dens brug af forskellige medier og udtryksformer. Forløbet styrker elevernes visuelle kompetencer, herunder deres evne til at håndtere, reflektere og bearbejde visuel kompleksitet samt kritisk stillingtagen til kunstneriske strategier og intentioner. Arbejdet med teori, metode og fortolkning giver eleverne et fagligt indblik i kunsten og dens historiske kontekst.