Kærlighed er altid blevet set som en drivende kraft i billedskabelsen. Af kærlighed til nogen eller noget, skaber vi billeder af det. Malerier er blevet kysset, miniaturer båret om halsen, fotos af den elskede sat i tegnebogen og billeder af børnene delt digitalt med hjerter og likes.
Billeder kan afføde reaktioner, som var de personer. De kan udløse kampgejst, kvalme og begær. Men kan man elske billeder? Og hvad vil det sige at elske gennem billeder? Det er grundspørgsmålet bag udstillingen ’Det elskede billede’.
Projektet tager udgangspunkt i Sorø Kunstmuseums unikke samling af russiske ikoner. Udstillingen vil sammenstille ikonerne med moderne kunst og samtidskunst, for på tværs af tid og billedsyn at undersøge de følelsesmæssige bånd, mennesker knytter til og gennem billeder.
Udstillingen er den anden i udstillingstrilogien ’Billedets magt og modstand’. Den første udstilling ”Det barrikaderede billede” blev vist i 2023 og den sidste ”Det opløste billede” vises i 2027.
Der er fernisering torsdag 6. november kl. 17-19, hvor alle er meget velkomne. Udstillingen varer indtil den 22. februar 2026.
Fotos: Russisk ikon af Gudsmoder Korsunskaja,18. årh. Tilhører Sorø Kunstmuseum.
Rasmus Røhling ‘Hodegetria’, 2020. Tilhører Sorø Kunstmusem. Foto: Brian Kure.
Hodegetria er navnet på ikoner, hvor Gudsmoderen peger på Jesusbarnet som vejen til frelse. Rasmus Røhlings videoværk ‘Hodegetria’, hvor kunstneren filmer sin hustru og søn i en håndholdt instagram-æstetik, mens han udpeger de ikonografiske tegn, der afslører motivet som Gudsmoderen.