Lukket nu – vi åbner igen tirsdag klokken 11:00
Særudstilling

Grundlag. Materialitet no.2 (Jord)

Særudstilling

Deltagende kunstnere: Stig Brøgger, Ismar Cirkinagic, Lilibeth Cuenca, Olafur Eliasson, Per Bak Jensen, Constantin Hansen, Maria Loboda, Marie Lund, Richard Long, Ana Mendieta, Rolf Nowotny, Dennis Oppenheim, Thiago Rocha Pitta, Mandla Reuter og Robert Smithson.

Udstillingen præsenterer kunstnere, der arbejder med jord, jordens betydninger og bestanddele. Sidstnævnte har altid indgået i kunstproduktionen (sand til glas, sten til skulptur, mineraler til farvepigment), og landskabet har indgået i malerkunsten siden renæssancen. Land art-bevægelsen i 1960erne og 1970erne gik skridtet videre og lavede skulpturelle indgreb direkte i naturen eller dokumenterede gåture.

Udstillingen er anmeldt i Politiken, Kunstkritikk.dk, Kunsten.nu Dit Sorø, på kunstblog, omtalt på P4 og anbefalet i Politiken

Dokumentation af Lilibeth Cuenca Rasmussens performance på museet 25. januar 2013. GAIA#1, Denmark handler om at skabe jordforbindelse til Stevns, hvor den dansk/filippinske kunstner voksede op efter at have tilbragt de første 8 år af sit liv i Manila. Performancen inddrog hendes far og datter samt materialiteter som jordbær, kaffegrums, kridt, kridtsten, blod, mælk, syren-, gran- og anisdufte.

Udstillingen er nr 2 i en række på 3 om ‘materialitet’. Udstillingen er støttet af Statens Kunstråds Billedkunstudvalg, Statens Kunstråds Internationale Billedkunstudvalg, Kulturstyrelsen, Grosserer L. F. Foghts Fond, Nordea-fonden og Trelleborgfonden.

Jord er den materialitet med flest betydninger af bl.a. religiøs, politisk, økonomisk og økologisk art. Det er en materialitet, der danner grundlag for alt liv, og den materialitet, hvori vi måler vores fjerne fortid og livets udvikling.

Dokumentation af Lilibeth Cuenca Rasmussens performance på museet 25. januar 2013. GAIA#1, Denmark handler om at skabe jordforbindelse til Stevns, hvor den dansk/filippinske kunstner voksede op efter at have tilbragt de første 8 år af sit liv i Manila. Performancen inddrog hendes far og datter samt materialiteter som jordbær, kaffegrums, kridt, kridtsten, blod, mælk, syren-, gran- og anisdufte.

Udstillingen er nr 2 i en række på 3 om ‘materialitet’. Udstillingen er støttet af Statens Kunstråds Billedkunstudvalg, Statens Kunstråds Internationale Billedkunstudvalg, Kulturstyrelsen, Grosserer L. F. Foghts Fond, Nordea-fonden og Trelleborgfonden.