Preben Hornung kunne fejre sin 100-års fødselsdag i 2019. Dette markerede museet med en udstilling, der fokuserede på de 14 meget produktive år, han tilbragte nær Sorø på Alsted Gl. Præstegård.
Flytningen fra København til provinsen indledte et markant stilmæssigt skifte og gav plads til en ny udvikling i Hornungs kunst.
Tidligere motiver som såsom storbyens strenge stålkonstruktioner og industrielle slagtekroppe, forsvandt, og nærheden til naturen og bevidstheden om dens forgængelighed blev anledning til et mere meditativt og sanseligt maleri.
I Sorø-tiden opfandt Hornung to fiktive identiteter. ”Albert” brugte han, når han malede mere figurative værker, som den strenge, kritiske Preben ikke selv ville lægge navn til. Samtidig opstod ”Ruth Rasmussen”, en reaktionær provinsfrue, der afskyede moderne kunst og diskuterede med Hornung i de lokale aviser.
Preben Hornung, I vandoverfladen, 1988. Foto: Anders Sune Berg Preben Hornung, Atelierbillede II, 1979, Foto: Anders Sune Berg Preben Hornung i sit atelier ved søen på Alsted Gl. Præstegård. Foto: Preben Tolstoy Preben Hornung, HM Dronning Margrethe II, 1981. Hærens Officersskoles Fond, Frederiksberg Slot