Martin Erik Andersen (DK), Ib Braase (DK), Emil Westman Hertz (DK), Daniel Knorr (RO), Marie Søndergaard Lolk (DK), Gitte Schäfer (DE) og Sissel Tolaas (NO).
Erindringens Arkæologi er den første af tre planlagte udstillinger om materialitet. Denne første tager udgangspunkt i materialitet som ting og det særlige tingslige ved ting. Tings taktile, sanselige kvaliteter og tings relation til vores erindring og vores historie.
Arkæologien er tingenes, de materielle levns, videnskab. Med på udstillingen er en række kunstnere, der går næsten arkæologisk til værks, idet de analyserer, omformer eller genskaber historiske og kulturelle udtryk med en særlig respekt for materialiteten. Materialiteterne spænder over mahogni, cigaretskod, stof, jern, potteplanter, akryl, majs, porcelæn, lugt, papir, rævetænder, hår, hvalknogler, muslingeskaller, voks, tang, bambus, lyd, diskospots, jord, fjer og meget mere.
Tilsammen udgør værkerne fortolkninger af tings magiske egenskaber og materialitet i sig selv; museale iscenesættelser og oversættelser af kulturelle traditioner og deres tingslige frembringelser; genkaldelser af den kollektive erindring i form af lugten fra 1. Verdenskrigs slagmarker samt præsentationen af nogle stenlignende klumper, tidligere Stasi-dokumenter, makulerede, sammenpressede og smidt i kloakken.
I forbindelse med udstillingen har museet udgivet et katalog med tekster af Bruno Schulz, Bjørnar Olsen, Teddy Josephsen/Francis Ponge, Peter H. Olesen, kunstnerne, m.fl.
Værk: Martin Erik Andersen, Civilization and Its Discontents, 2010