Willy Ørskov (1920-1990) arbejdede hovedsageligt med skulptur i materialerne bronze, aluminium, jern, plastik, granit, marmor. Men sidst i 1960’erne udviklede han en ny værktype, som Sorø Kunstmuseum vier hele udstillingssalen til. De nye skulpturer var lavet af luft og stof.
De pneumatiske [oppustelige] skulpturer er skrøbelige skulpturer, der sjældent vises. Grundformen er et rør, klippet og limet sammen og påsat sorte ventiler. Materialet er det stof, som svenske faldskærmstropper fik syet redningsveste af. Skulpturerne er skrøbelige, fordi de taber luft og ændrer form alt efter rummets luftfugtighed og temperatur.
Ørskov var optaget af den skulpturelle proces, som han gjorde synlig i disse værker: der er et før, dvs. inden rørene pustes op, hvor værket endnu ikke findes, men blot er ren materialitet, og et nu, hvor vi oplever dem, og et efter, hvor de tømmes for luft og bliver stof igen.
Udstillingen realiseres i samarbejde med Ørskovs enke, Grethe Grathwol. Hun har netop produceret en film, der viser denne proces. Filmen får premiere på udstillingen. Ny Carlsbergfondet har støttet både filmproduktionen og kataloget, som har bidrag af Pernille Albrethsen, Camilla Jalving samt Ørskov selv.
Willy Ørskov: 7 pneumatiske skulpturer på Bogømark. Foto: Thomas Gunnar Bagge